TRANSBOT – Automatikusan vezetett szállítóeszközök a faiparban
Automatikusan vezetett szállítóeszközök
A Homag „autonom cellái“ olyan technológiai egységek, amelyek a gépek és továbbító egységek összehangolásával megteremtik a teljesen automata gyártás lehetoségét. A megvalósítás fontos eszköze a TRANSBOT. Mi is ez? Automatikus irányítású szállítóegység (AGV/FTF)* , amely optimalizálja az alkatrész mozgatási feladatokat, ezzel új dimenziót nyit a gyártásban.
A vezeto nélküli szállítójármuvek rugalmasan és teljesen automatikusan összekapcsolják a gyártás egyes lépéseit a manuális muködtetésu gépektol az automatizált megmunkáló központokig.
„Az alkalmazási területek rendkívül szélesköruek és középtávon átalakítják a fafeldolgozó iparágat, errol meg vagyunk gyozodve.”- vélekedik Maximilian Held, a HOMAG vállalat termékmenedzsere.
Elony 1: Rugalmasság már a kezdetektol
Ha valaki automatizálni szeretné a termelését, a gépek hagyományos láncolatához szüksége van pozíció alapú szállítási megoldásokra, például görgos szállítószalagokra. Ebben az esetben a munkadarabokat rögzített úton haladnak a gyártási lépések között. Tehát ezen megoldás által kínált elonyök mellett bizonyos kötöttségekkel is számolni kell. Hosszadalmas és költséges telepítési idoszak, miközben egy merev láncolatot kapunk, amely a késobbieken nehezen változtatható.
A TRANSBOT, azaz a vezeto nélküli szállító rendszer megszakítja a merev láncolatot. Mivel a jármuvek szabadon mozognak a virtuális útvonalhálózatban, nem igényelnek sem síneket, sem jelöléseket a padlón. Mindegyik TRANSBOT mozgása a csarnok paramétereinek megadásán alapul, ilyenek például az oszlopok, a gépek vagy a falak. A hagyományos megoldásokkal összehasonlítva a TRANSBOT rendszert nemcsak költséghatékonyabban, hanem egyszerubb módon adaptálható és a megváltoztatott gyártási folyamatokhoz is könnyen hozzáigazítható.
Az egyes gépek pozíciói csak kis szerepet játszanak. A TRANSBOT pályái meghatározhatók az ügyfél kívánságainak és a termelési spektrumnak megfeleloen, és szükség esetén bármikor könnyen módosíthatók. Ez vonatkozik a puffer, a beadagoló és az elszedo állomások elhelyezésére is. Ha a termékválaszték módosul, vagy a gyártási folyamat ill. a géppark változik, a TRANSBOT rendszer néhány lépésben az új feltételekhez igazítható. A TRANSBOT használata lehetové teszi a meglévo termelési terület ideális kihasználását, és egyidejuleg a termelési folyamat egyéni és optimális beállítását a helyszíni követelményekhez.
Elony 2: Gyors reakció a termelési folyamat változásaira
A TRANSBOT-ot egy ControllerMES vezérli, összeköttetésben a az egyes gépek vezérlésével. A „ControllerMES“ a Homag gyártási rendszereihez igazodó szoftver, amely a gyártástervezést, a termelés felügyeletet és az információ áramlást is támogatja. Tehát minden egységet egy szoftver hangol össze. A ControllerMES kommunikál a gyártás különbözo feldolgozó gépeivel, átadja gyártási utasításokat, és majd a flottamenedzser határozza meg a szállítandó alkatrészek sorrendjét, és továbbítja azokat a jármuvek felé. Ha változik a gyártási folyamat, a rendszer a szoros hálózati kapcsolat miatt automatikusan reagál. Ha strukturális változásokat terveznek a termelési terület bovítésére, vagy a feldolgozógépek áthelyezésére ill. kiegészítésére, az anyagáramlás a HOMAG Service által egyszeruen szoftveres úton korrigálható.
Az energiagazdálkodás szintén a flottamenedzseren keresztül fut. Minden egyes jármu esetében a töltési kapacitás folyamatos figyelés alatt van a rendszerben. Az a TRANSBOT amelynek az akkumulátor töltöttségi szintje egy bizonyos küszöb alá esik, automatikusan egy induktív töltoállomásra irányul. A töltoállomáson érintés nélkül töltodik, amíg az akkumulátor teljesítménye el nem éri a kívánt szintet. A többfunkciós muveletben a flottamenedzser biztosítja, hogy a TRANSBOT-ok felváltva dolgozzanak, így elkerülhetok leállások.
Elony 3: Biztonság a muködés során
A hagyományos anyagtovábbító megoldásokkal ellentétben a TRANSBOT nem zárja le a gyártócsarnok közlekedési útvonalait. Mindegyik jármu a navigációs rendszerbe telepített lézerszkennerének köszönhetoen regisztrálja a személyeket és tárgyakat az aktuális útvonalon. 3 biztonsági területet különböztet meg, amelyek elore konfiguráltak:
Ha az objektumok az elso két biztonsági területen belül vannak, akkor a TRANSBOT korlátozza a sebességét két fokozatban. Ha egy objektum a minimális biztonsági távolságnál közelebb van, teljesen leáll és üzenetet küld a vezérlonek. Amint az objektum vagy a személy elhagyta a területet, a TRANSBOT önállóan folytatja feladatát.
Egy másik fontos biztonsági kritérium a rakomány mérete. A TRANSBOT érzékeloje 4 különbözo rakomány méretet érzékel. A biztonsági területek mindig az adott gyártási spektrumhoz igazodnak. A rendszer mindig „tudja”, hogy éppen melyik rakományt szállítja illetve, hogy milyen biztonsági kritériumokat kell betartania.
*(AGV – Automated guided vehicle / FTF – Fahrerlose Transportfahrzeuge = automatikus irányítású jármu)
A TRANSBOT közelebbrol:
Muködés közben: