Faipari gépek karbantartása: a tervezett szerviz időt és pénzt takarít meg
Nem kell senkit sem meggyőzni arról, hogy a géphibából történő kiesések extra költségeket jelentenek. A meghibásodások többnyire váratlanul következnek be, blokkolják a munkafolyamatokat, és nem lehet rájuk előre felkészülni. Vagy mégis?
Az előre tervezett, időszakos karbantartással számos hiba megelőzhető, kiküszöbölhető. A Lignomat Kft. az értékesített Homag gépek időszakos karbantartását is elvégzi a szerződéssel rendelkező partnerei számára. Ez alapvetően állagmegóvó szerviz, ami biztosítja a gép hosszabb élettartamát, valamint csökkenti a nem tervezett termeléskiesés veszélyét, illetve valószínűségét.
Mit is tartalmaz a karbantartási szolgáltatás? Legfontosabb része a gép átvizsgálása, állapotfelmérése. Gyártói karbantartás során a technikus gyári csekklista előírásai szerint átvizsgálja a gépet. Elvégzi a beállításokat, cseréli a rendelkezésre álló kopó alkatrészeket, és javaslatot tesz a további alkatrész cserére. Kiemelt prioritású a kopó alkatrészek cseréje, ami lecsökkenti a véletlen meghibásodás lehetőségét. Egy kopott alkatrész a gép más részeiben is jelentős károkat okozhat, ezért nem érdemes elhanyagolni a rendszeres felügyeletet. Ezzel együtt a megmunkálási pontosság is állandó marad, hiszen nincsenek kopott alkatrészek, megfelelő a kenés stb.
A karbantartási feladatok ellátása során a technikus segítséget nyújt a gépkezelők és karbantartó személyzet részére is, így a gép használata, illetve beállítása során felmerült kérdésekre gyakorlati tapasztalatok alapján kapnak válaszokat. Ez a lehetőség számos esetben hozzájárul a gép termelékenységének hatékony növeléséhez és szakszerű üzemfenntartásához is.
Természetesen előre egyeztetett, ütemezett időpontban kerülnek végrehajtásra az időszakos beavatkozások, karbantartási műveletek. Ezáltal előre tervezhető a karbantartás miatti kapacitáskiesés. A karbantartás során feltárt rendellenességek elhárításához szükséges alkatrészek egy következő kiszállás alkalmával kerülnek beépítésre.
Fontos megemlíteni, hogy a karbantartás során diagnosztizálásra kerülnek azok a hibalehetőségek is, melyek elhárításával a gép élettartama növelhető, illetve elkerülhető a váratlan meghibásodások egy része az adott részegység tönkremenetelekor. Hosszabb időintervallumra levetítve ez a megoldás rendkívül költséghatékony, ráadásul előre betervezhető költséget jelent. A karbantartási stratégia kialakítása főleg a több gépegységgel vagy komplett technológiai sorokkal rendelkező üzemek szempontjából még fokozottabb jelentőséggel bír.
Ki végzi a karbantartást? A szervizmunkákat gépspecifikus szakértelemmel rendelkező, a gyártó részéről felkészített kiváló szerviztechnikus munkatársak végzik. A javítások során felmerülő kérdések megválaszolásában gyári „hot-line” szolgáltatás is rendelkezésre áll, továbbá informatikai eszközök segítségével távdiagnózissal támogatják a helyszínen beavatkozó szerviztechnikus munkáját. Ez annyit jelent, hogy interneten keresztül a géptől közvetlen kapcsolat létesíthető a gyár szervizes kollégáival, így a szoftveres diagnosztika mellett konkrét beavatkozások is elvégezhetők távolról (pl. PLC program javítása, feltöltése). Minden géptípushoz és technológiához a megfelelő karbantartási eljárás biztosított. A beütemezett karbantartás időpont egyeztetésénél mind a megrendelő, mind pedig a szerviztechnikus kapacitása optimálisan tervezhető, melynek eredményeként a szerződéses díjak alacsonyabban tarthatók, illetve a termelési kapacitás kiesése sem okoz problémát a teljes gyártási folyamatban.
A Lignomat Kft. a hazai piacon jelentős tapasztalatokkal, felkészültséggel és szakmai tudással rendelkezik a Homag gépek szervizelése terén. Tevékenységének ideje alatt már számtalanszor bebizonyosodott, hogy a rendszeresen karbantartott gépek hosszabb ideig üzemeltethetők rentábilisan, ami egyben biztonságot is nyújt üzemeltetője számára.