KOMPLEX INFOKOMMUNIKÁCIÓS FEJLESZTÉS A LIGNOMAT KFT.-NÉL

TRANSBOT – Automatikusan vezetett szállítóeszközök a faiparban

Automatikusan vezetett szállítóeszközök


A Homag „autonom cellái“ olyan technológiai egységek, amelyek a gépek és továbbító egységek összehangolásával megteremtik a teljesen automata gyártás lehetőségét. A megvalósítás fontos eszköze a TRANSBOT. Mi is ez? Automatikus irányítású szállítóegység (AGV/FTF)* , amely optimalizálja az alkatrész mozgatási feladatokat, ezzel új dimenziót nyit a gyártásban.

A vezető nélküli szállítójárművek rugalmasan és teljesen automatikusan összekapcsolják a gyártás egyes lépéseit a manuális működtetésű gépektől az automatizált megmunkáló központokig.
„Az alkalmazási területek rendkívül széleskörűek és középtávon átalakítják a fafeldolgozó iparágat, erről meg vagyunk győződve.”- vélekedik Maximilian Held, a HOMAG vállalat termékmenedzsere.

Előny 1: Rugalmasság már a kezdetektől

Ha valaki automatizálni szeretné a termelését, a gépek hagyományos láncolatához szüksége van pozíció alapú szállítási megoldásokra, például görgős szállítószalagokra. Ebben az esetben a munkadarabokat rögzített úton haladnak a gyártási lépések között. Tehát ezen megoldás által kínált előnyök mellett bizonyos kötöttségekkel is számolni kell. Hosszadalmas és költséges telepítési időszak, miközben egy merev láncolatot kapunk, amely a későbbieken nehezen változtatható.

A TRANSBOT, azaz a vezető nélküli szállító rendszer megszakítja a merev láncolatot. Mivel a járművek szabadon mozognak a virtuális útvonalhálózatban, nem igényelnek sem síneket, sem jelöléseket a padlón. Mindegyik TRANSBOT mozgása a csarnok paramétereinek megadásán alapul, ilyenek például az oszlopok, a gépek vagy a falak. A hagyományos megoldásokkal összehasonlítva a TRANSBOT rendszert nemcsak költséghatékonyabban, hanem egyszerűbb módon adaptálható és a megváltoztatott gyártási folyamatokhoz is könnyen hozzáigazítható.

Az egyes gépek pozíciói csak kis szerepet játszanak. A TRANSBOT pályái meghatározhatók az ügyfél kívánságainak és a termelési spektrumnak megfelelően, és szükség esetén bármikor könnyen  módosíthatók. Ez vonatkozik a puffer, a beadagoló és az elszedő állomások elhelyezésére is. Ha a  termékválaszték módosul, vagy a gyártási folyamat ill. a géppark változik, a TRANSBOT rendszer néhány lépésben az új feltételekhez igazítható. A TRANSBOT használata lehetővé teszi a meglévő termelési terület ideális kihasználását, és egyidejűleg a termelési folyamat egyéni és optimális beállítását a helyszíni követelményekhez.

Előny 2: Gyors reakció a termelési folyamat változásaira

A TRANSBOT-ot egy ControllerMES vezérli, összeköttetésben a az egyes gépek vezérlésével. A „ControllerMES“ a Homag gyártási rendszereihez igazodó szoftver, amely a gyártástervezést, a termelés felügyeletet és az információ áramlást is támogatja. Tehát minden egységet egy szoftver hangol össze. A ControllerMES kommunikál a gyártás különböző feldolgozó gépeivel, átadja  gyártási utasításokat, és majd a flottamenedzser határozza meg a szállítandó alkatrészek sorrendjét, és továbbítja azokat a járművek felé. Ha változik a gyártási folyamat, a rendszer a szoros hálózati kapcsolat miatt automatikusan reagál. Ha strukturális változásokat terveznek a termelési terület bővítésére, vagy a feldolgozógépek áthelyezésére ill. kiegészítésére, az anyagáramlás a HOMAG Service által egyszerűen szoftveres úton korrigálható.

Az energiagazdálkodás szintén a flottamenedzseren keresztül fut. Minden egyes jármű esetében a töltési kapacitás folyamatos figyelés alatt van a rendszerben. Az a TRANSBOT amelynek az akkumulátor töltöttségi szintje egy bizonyos küszöb alá esik, automatikusan egy induktív töltőállomásra irányul. A töltőállomáson érintés nélkül töltődik, amíg az akkumulátor teljesítménye el nem éri a kívánt szintet. A többfunkciós műveletben a flottamenedzser biztosítja, hogy a TRANSBOT-ok felváltva dolgozzanak, így elkerülhetők leállások.

Előny 3: Biztonság a működés során

A hagyományos anyagtovábbító megoldásokkal ellentétben a TRANSBOT nem zárja le a gyártócsarnok közlekedési útvonalait. Mindegyik jármű a navigációs rendszerbe telepített lézerszkennerének köszönhetően regisztrálja a személyeket és tárgyakat az aktuális útvonalon. 3 biztonsági területet különböztet meg, amelyek előre konfiguráltak:
Ha az objektumok az első két biztonsági területen belül vannak, akkor a TRANSBOT korlátozza a sebességét két fokozatban. Ha egy objektum a minimális biztonsági távolságnál közelebb van, teljesen leáll és üzenetet küld a vezérlőnek. Amint az objektum vagy a személy elhagyta a területet, a TRANSBOT önállóan folytatja feladatát.
Egy másik fontos biztonsági kritérium a rakomány mérete. A TRANSBOT érzékelője 4 különböző rakomány méretet érzékel. A biztonsági területek mindig az adott gyártási spektrumhoz igazodnak. A rendszer mindig "tudja", hogy éppen melyik rakományt szállítja illetve, hogy milyen biztonsági kritériumokat kell betartania.

*(AGV - Automated guided vehicle / FTF - Fahrerlose Transportfahrzeuge = automatikus irányítású jármű)
TRANSBOT – Önállóan dolgozó automata szállítóeszköz
 
TRANSBOT – Útvonaltervezés a flottamenedzser segítségével

A TRANSBOT működése ITT megtekinthető!
 

REFERENCIÁK

Mi más, ha nem a Lignomat?

Már a Lignomat Kft megalakulása óta kapcsolatban vagyunk a céggel.  Tovább...

 

HÍREK

5000 m2 tele innovációval - A HOMAG az optimális megoldásokra összpontosított a Lignán

A faipar minden szegmensét felölelő kínálatot sorakoztattak fel: gépek, szoftverek, technikai innovációk – mindezt élőben, működés közben, illetve interaktív bemutatók keretében. ​ Tovább...

Az asztalosok és ácsok műhelykoncepciói lépésről-lépésre: Egyedi modulokkal a komplett technológiáig

Milyen konkrét lehetőségeket kínál a digitalizálás ma a kis- és középvállalkozásoknak? Milyen egyszerű digitális „varázslók” és funkciók segíthetnek a napi munkában? Hogyan találja meg minden üzem az egyénre szabott építőelemeket a „jövő műhelye” számára? Tovább...

Rugalmas élzárási megoldások minden üzemméretre

Valamennyi HOMAG élzárógépet négy különböző gyártási koncepció keretében, működés közben mutatjuk be a Ligna kiállításon! A gépek többsége már a belépő kategóriától kezdve powerTouch vezérléssel rendelkezik és a "tapio" rendszer integrálására is alkalmas. Tovább...

Nagyobb rugalmasság, több automatizáltság a CNC technológiában

Portálos kialakítás kétoldalas meghajtással, a fúróaggregát és a maróorsó külön elrendezése 2 független Z-tengellyel, a dinamikus megmunkálási mező felosztás az inga működtetéshez és a 2-körös vákuumrendszer kettős megfogó technológiával a leszorító szerkezet fokozatos beállításához... Bemutató élőben először a hannoveri Ligna kiállításon! Tovább...

MMR Szoftver - a maximális gépkapacitás kihasználásáért

Okkal fontos, hogy a gépeket a lehető legoptimálisabban, illetve a legnagyobb kapacitással használják ki. Ehhez elengedhetetlen, hogy optimalizált legyen a karbantartás, a szerszámhasználat és ezeken keresztül a gép rendelkezésre állása. A kérdés már csak az, miként lehet mindezt igazán pontosan követni! Tovább...